Najistotniejszą
umiejętnością przyswajaną w toku nauki jest według mnie
utrzymywanie zwolnionego tempa mowy przy jednoczesnym wydłużaniu
samogłosek, będących podstawą pięknej dykcji. Wokaliści muszą
umieć dowolnie wydłużać samogłoski, gdyż to one niosą dźwięk
oraz dają się modulować pod względem wysokości (decydują więc
o melodii). Z tego względu uważam, że owej umiejętności powinno
się poświęcić znaczną część ćwiczeń.
Po drugie
rozluźniając mięśnie warg i żuchwę
Ze
względu na połączenia powięziowe w ludzkim ciele niepotrzebne
napięcia przenoszą się na mięśnie sąsiadujące. Usztywniając
aparat artykulacyjny blokujemy swobodną pracę krtani.
Po
trzecie ograniczając wizualne różnice między samogłoskami
Barwa
samogłosek jest wynikiem ruchów języka (do przodu z obniżeniem
obsady języka lub tyłu jamy ustnej z jej obniżeniem), którym
towarzyszy także ruch żuchwy- podczas wymawiania samogłosek
wysokich żuchwa zbliża się do szczęki, a podczas artykulacji
niskich jest opuszczona. Istotna dla kształtu samogłoski jest
również praca warg- stopień otwarcia ust i kształt otworu. Są to
cechy bardzo osobnicze, a ich ustalenie jest sprawą dość umowną.
Ruchy języka i warg pozostają w związku ze sobą, są harmonijne.
Gdy język wycofuje się, wargi ulegają spłaszczeniu, gdy wargi
zaokrąglają się, język przesuwa się do przodu. Jeśli któryś
ruch języka jest niedostateczny, może być on skompensowany przez
wyraźniejszy ruch warg (np. niedostateczne wycofanie języka przez
wyraźniejsze zaokrąglenie warg). Zatem samogłoski są
polimorficzne-
ten sam efekt akustyczny może być uzyskany w różny sposób. W
pracy nad samogłoską dążymy do tego, by zniwelować płaskie
ułożenie warg, które jest przeszkodą w pięknym śpiewie.
Ćwiczenie
Proponuję,
by nad każdą samogłoską początkowo pracować osobno. Poniższe
ćwiczenie ma na celu utrwalenie nawyku ujednolicania układów warg
przy poszczególnych samogłoskach oraz rozluźniania żuchwy.
Przed
wypowiedzeniem ciągu sylab należy wziąć wdech otwierający
gardło, podczas mówienia ruchem głaskającym od stawu
skroniowo-żuchwowego do brody rozluźniać żuchwę, każdą sylabę
w wyobraźni kierować przed siebie. Ćwiczenie wykonujemy dwojako-
od lewej do prawej i w odwróceniu od prawej do lewej (pta-tpa...
oraz tpa-pta).
pta
- tpa
pto
- tpo
ptu
- tpu
pte
- tpe
pti
- tpi
pty
- tpy
ptą
- tpą
ptę
- tpę
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz