Prozodia to elementy „substancji fonicznej: akcent,
intonacja, rytm mowy”.1
Te trzy składniki w uzusie realizowane są poprzez melodię, akcent
i rytm, składając się na tzw. muzyczność języka. Zmiany
intonacyjne i akcenty zachodzą w obrębie wyrazów czy sylab, mogą
wpływać na barwę samogłosek. W mowie elementy te nakładają się
na siebie, w rzeczywistości trudno więc niekiedy rozdzielić rytm
oraz intonację z akcentem.
- Akcent
Zgodnie ze słownikową definicją akcent to
„wyróżnienie pewnej sylaby w słowie (akcent wyrazowy) lub wyrazu
w zdaniu (akcent zdaniowy); wyróżnienie to odnosi się najczęściej
do samogłoski. Może być ono dokonane za pomocą takich zjawisk,
jak: 1.siła dźwięku, czyli siła wydechu (akcent dynamiczny,
przyciskowy, ekspiracyjny), 2. wysokość tonu podstawowego (akcent
melodyczny, toniczny, muzyczny), 3. iloczas, czyli czas trwania (tzw.
akcent iloczasowy, rytmiczny, kwantytywny); cechy te występują
zazwyczaj łącznie, w zależności jednak od typu akcentu przeważa jedna z nich.”2
Rolą akcentu jest organizacja mówienia (rozumianego
jako proces), a więc rozczłonkowanie ciągu wyrazów w wypowiedzi
na mniejsze jednostki (funkcja delimitacyjna, odgraniczająca),
odbywa się to poprzez uwydatnienie jakiegoś odcinka wypowiedzi, w
przypadku akcentu wyrazowego jest nim sylaba (akcent to sygnał, że
po następnej sylabie będzie koniec wyrazu), w przypadku zaś
akcentu zdaniowego- wyraz. Akcenty wyrazowe wskazują także liczbę
jednostek rytmicznych w zdaniu, bardzo rzadko pełnią funkcję
semantyczną (np. rozróżnienie Wielkanoc
i wielka noc).
- Intonacja
Intonacja to czynnik odbierany jako melodia głosu,
związana jest ze zmianami wysokości tonu podstawowego, zależy od
częstotliwości drgań wiązadeł głosowych. Oznacza ona: „zmiany
kierunkowe wysokości tonów, zmiany w sile głosu (poziom
intensywności) i zmiany iloczasowe (przyspieszenie i zwalnianie
tempa wypowiedzi)”3.
Przebiegi intonacyjne łączą się w większe całości czyli frazy.
Intonacja może mieć kierunek wznoszący, tworzący antykadencję na
najwyższym punkcie zawieszenia, właściwy dla zdania nie
zakończonego lub zdania pytającego. Może także obrać kierunek
opadający, zmierzający do kadencji na najniższym dźwięku,
tworzącym rodzaj zamknięcia właściwy dla zdania rozkazującego.
Zdania twierdzące zmierzają zwykle do kulminacji w postaci
antykadencji, by po niej zakończyć się kadencją.
Intonacja pozwala nam różnicować treść zdania (inne
jest znaczenie pytania Pada?,
inne stwierdzenia Pada.).
Pełni również funkcję delimitacyjną, łącząc poszczególne
fragmenty wypowiedzi we frazy i sygnalizując ich koniec. Przede
wszystkim zaś najsilniej wyraża stosunek mówiącego do treści
wypowiedzi i do jej odbiorcy, nadając temu samemu wypowiedzeniu
różne zabarwienie emocjonalne.
Intonacja decyduje również o melodyjności naszej
mowy, im bardziej zróżnicowana, tym nasza wymowa ciekawsza i
łatwiejsza do zrozumienia.
- Rytm mowy
Rytm
mowy to „powtarzanie się sylaby akcentowanej w pewnych odcinkach
czasowych”4.
Rytm jest tym bardziej regularny, im bardziej podobne do siebie są
powtarzające się układy sylab akcentowanych i nieakcentowanych,
dlatego bardziej regularny jest rytm wiersza niż prozy. Istotne dla
tego zjawiska parametry to intensywność (czyli natężenie głosu)
oraz czas (czyli tempo mowy). Rytm może być czynnikiem nadającym
strukturę wypowiedzi (tak jest np. w wierszu sylabicznym, czy
sylabotonicznym), ale również być podporządkowany charakterowi
naszej wypowiedzi i jej emocjonalnej treści.
Rytm
jest czynnikiem silnie związanym z akcentem, gdyż to właśnie
układ sylab akcentowanych i nieakcentowanych tworzy jego różne
rodzaje.
Z rytmem bardzo mocno powiązane jest tempo
mowy, którego zmienność podyktowana jest
przede wszystkim naszym zaangażowaniem w treść wypowiadanego
komunikatu.
W mowie poszczególne frazy oddzielone są od siebie
pauzami (czyli
„chwilowym milczeniem naruszającym płynność mówienia”5,
a więc zaburzającymi rytm mowy). Potencjalne pauzy stoją też na
granicy zestrojów akcentowych, choć nie zawsze muszą być
realizowane. Zwykle są to pauzy techniczne, nie naruszające toku
mowy, na obranie oddechu. Pauzy związane z zawartością treściową
to pauzy logiczne, zawsze bezczynne, pasywne, jedynie formalne.
Oprócz nich występują także pauzy psychologiczne, nazywane też
aktorskimi, niezmiennie bogate w treści niedopowiedziane i
nieograniczone czasem trwania.
Mowę jako zjawisko dźwiękowe można scharakteryzować
też pod względem intensywności
(natężenia) głosu. Parametr ten jest odbierany jako różnice
głośności, w znacznej mierze zależny od emocji nadawcy, ale
również jego techniki mówienia.
Warto pamiętać, że komunikat odczytujemy nie tylko
dzięki rozkodowaniu jego treści, ale w równym stopniu w zależności
od sytuacji oraz użytych przez niego środkach wyrazu w postaci
elementów prozodycznych języka. To z kolei otwiera wszystkim
użytkownikom języka możliwość świadomego manipulowania
wygłaszanymi komunikatami tak, by akt mowy był skuteczny.
Odpowiednio modulując głos, czy stosując przemyślane akcenty,
możemy wywrzeć na odbiorcy zamierzone przez nas, nie przypadkowe
wrażenie.
1
Skorek E. M., Z logopedią na Ty, Podręczny słownik logopedyczny,
Kraków 2005, s.133.
2
Skorek E. M., Z logopedią na Ty, Podręczny słownik logopedyczny,
Kraków 2005, s.15.
3
Skorek E. M., Z logopedią na Ty, Podręczny słownik logopedyczny,
Kraków 2005, s. 81.
4
Skorek E. M., Dz. cyt., s.143.
5
Skorek E.M., Dz.cyt., s.125.
Super, dziękuję jasny i ciekawy artykuł. Wytłumaczył mi na czym polega prozodia.
OdpowiedzUsuń